سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: اولین همایش آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

شهریار افندی زاده – دانشیار دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت
محمد پورتیموری – کارشناس ارشد شرکت مطالعات جامع حمل و نقل وترافیک تهران

چکیده:

نتایج تحقیقات زیست محیطی روی آلاینده‌های موجود در هوای تهران نشان داده که وسایل نقلیه‌ای که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند سهم عمده‌ای در تولید این آلاینده‌ها دارند و مهمترین این آلاینده‌ها، گاز منوکسید کربن است. به منظور کاهش این آلاینده، طرح‌های مختلفی نظیر طرح نوبتی تردد خودروها، گسترش محدوده طرح ترافیک و … در این کلان شهر به اجرا گذاشته شد تا مردم به استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی ترغیب شوند. باتوجه به این که این طرح‌ها به صورت ضربتی و در مواقع اضطراری به اجرا در می‌آیند، نمی‌توان چشم امیدی به آنها داشت. یکی از روش‌هایی که برای کاهش تمایل به استفاده از وسایل نقلیه شخصی وجود دارد، گسترش سیستم حمل ونقل همگانی بخصوص سیستم‌های انبوه‌بر نظیر مترو می‌باشد. در این مقاله، باتوجه به روند گسترش خطوط مترو، سهم سفرهای صورت گرفته با حمل ونقل همگانی و اثرات آن بر آلودگی هوا و تغییرات آن مورد بررسی قرار گرفته است.