سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

سیامک نوری – دانشگاه علم و صنعت ایران
محمد فتحیان – دانشگاه علم و صنعت ایران
حسین ناهید تیتکانلو – دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

اعتماد به عنوان مانع اصلی تحقق پیش بینی های انجام شده در زمینه تجارت الکترونیک شناخته شده است. در حال حاضر مکانیزمهای مختلفی جهت ایجاد اعتماد در تجارت الکترونیک توسعه یافته و مورد استفاده قرار می گیرد. در این زمینه، نقش کلیدی عوامل سوم در ارائه برنامه های اعتمادساز بسیار پر رنگ است. عوامل سوم بی طرف و واسطه ها نقش موثری در انجام تعاملات تجاری دنیای سنتی داشته و در دنیای تجارت الکترونیک دارند. در این میان اهمیت نقش عوامل سوم در فضای سایبر و تجارت الکترونیک به جهت بالا بودن ریسک های بالقوه، پیچیدگی ها و طبیعت مجازی آن حیاتی تر است. عوامل سوم در فضای سایبر نقش های مختلف و عمده ای دارند که از مهمترین آنها می توان به تسهیل فرایند های تجارت الکترونیک و ایجاد اطمینان و اعتماد برای مشتری و کسب وکار اشاره کرد. در این مقاله سعی شده است تا با بررسی نقش و انواع عوامل سوم موجود در تراکنش های تجارت الکترونیک و تاثیر آنها در ایجاد اعتماد به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و برنامه ها و سیستمهای مختلف ایجاد اعتماد توسط این عوامل تشریح گردد.