سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سیامک نوری – دانشگاه علم و صنعت ایران
محمد فتحیان – دانشگاه علم و صنعت ایران
حسین ناهیدتیتکانلو – دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

اعتماد به عنوان مانع اصلی تحقق پیش بینی های انجام شده در زمینه تجارت الکترونیک شناخته شده است . در حال حاضر مکانیزمهای مختلفی جهت ایجاد اعتماد در تجارت الکترونیک توسعه یافته و مورد استفاده قرار می گیرد . در این زمینه، نقش کلیدی عوامل سوم در ارائه برنامه های اعتمادساز بسیار پر رنگ است . عوامل سوم بی طرف و واسطه ها نقش موثری در انجام تعاملات تجاری دنیای سنتی داشته و در دنیای تجارت الکترونیک دارند . در این میان اهمیت نقش عوامل سوم در فضای سایبر و تجارت الکترونیک به جهت بالا بودن ریسک های بالقوه، پیچیدگی ها و طبیعت مجازیآن حیاتی تر است . عوامل سوم در فضای سایبر نقش های مختلف و عمده ای دارند که از مهمترین آنها می توان به تسهیل فرایند های تجارت الکترونیک و ایجاد اطمینان و اعتماد برای مشتری و کسب وکار اشاره کرد . در این مقاله سعی شده است تا با بررسی نقش و انواع عوامل سوم موجود در تراکنش های تجارت الکترونیک و تاثیر آنها در ایجاد اعتماد به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و برنامه ها و سیستمهای مختلف ایجاد اعتماد توسط این عوامل تشریح گردد .