سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی

تعداد صفحات: ۳۱

نویسنده(ها):

حسن ناهید تیتکانلو – دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران
سیامک نوری – استادیار دانشکده صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
محمد فتخیان – استادیار دانشکده صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

اعتماد به عنوان مانع اصلی تحقق پیش بینی های انجام شده در زمینه تجارت الکترونیک شناخته شده است. در حال حاضر مکانیزمهای مختلفی جهت ایجاد اعتماد در تجارت الکترونیکتوسعه یافته و مورد استفاده قرار می گیرد. در این زمینه، نقش کلیدی عوامل سوم در ارائه برنامه های اعتمادساز بسیار پر رنگ است. عوامل سوم بی طرف و واسطه ها نقش موثری درانجام تعاملات تجاری دنیای سنتی داشته و در دنیای تجارت الکترونیک دارند. در این میان اهمیت نقش عوامل سوم در فضای سایبر و تجارت الکترونیک به جهت بالا بودن ریسک های بالقوه، پیچیدگی ها و طبیعت مجازی آن حیاتی تر است. عوامل سوم در فضای سایبر نقش های مختلف و عمده ای دارند که از مهمترین آنها می توان به تسهیل فرایند های تجارت الکترونیک و ایجاد اطمینان و اعتماد برای مشتری و کسب وکار اشاره کرد.در این مقاله سعی شده است تا با بررسی نقش و انواع عوامل سوم موجود در تراکنش هایتجارت الکترونیک و تاثیر آنها در ایجاد اعتماد به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و برنامه ها و سیستمهای مختلف ایجاد اعتماد توسط این عوامل تشریح گردد.