سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

علیرضا تمیزی – پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بهزاد قائمی – کارشناس دفتر برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و بررسی هایی اقتصادی وزار
عادل مصلحی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

چکیده:

رقابت پذیری و اثربخشی صادرات یک کشور صرف نظر از ظرفیت تولیدی مناسب به توانایی کشور در ارسال کالا به بازارهای خارجی با کمترین قیمت ممکن و تحت شرایط درخواستی مشتریان و وارد کنندگان، بسیار وابسته است. در این راستا می توان کیفیت دسترسی و هزینه های حمل و نقل را به عنوان شاخصه های اصلی در تعیین ظرفیت سیستم حمل و نقل در زنجیره تامین در نظر گرفت. در کشورهای در حال توسعه هزینه صادرات به طور متوسط ۲ تا ۳ برابر حقوق گمرکی کشور واردکننده است و بنابراین هزینه های حمل و نقل یکی از اصلی ترین چالش های پیشبرد کشورهای در حال توسعه در دسترسی به بازارهای خارجی است.