سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

غزال منصوری – کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر مدرس دان
روکسانا فقری – کارشناسی ارشد مدیریت هتلداری و گردشگری دانشگاه صنعتی lulea سوئد

چکیده:

امروزه با گسترش صنعت گردشگری در جهان لزوم برآورده ساختن بهتر و سریع تر نیازهای گردشگران به منظور ایجاد رضایت بیشتر آنها و حفظ مزیت رقابتی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است دراین میان کاربرد فناوری های اطلاعات و ارتباطات و بالاخص فناوری های بیسیم تاثیر بسزایی براین صنعت داشته است از انجا که اطلاعات مورد درخواست گردشگران غیرقابل پیش بینی است و زمان و مکان آنها از پیش تعیین شده نمی باشند فناوری های سیار از جمله GPS GPRS , UMTS, RFID, Bluetooth و غیره می توانند اطلاعات و خدمات را به صورت مبتنی بر موقعیت خاص و هوشمند (برحسب مکان ، زمان، علایق شخیص کاربر، و نوع فعالیت انجام شده) به گردشگر ارائه دهند. از بین سیستم هایی که ازاین نوع فناوری ها به خوبی بهره جسته و دراین مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند میتوان به سیستم MOBVIS راهنمای گردشگری Explore , M-to Guide , DMG(Digital museum guide اشاره کرد دراین مقاله سعی شده با معرفی این سیستم و نحوه ارائه خدمات وا طلاعات مورد نیاز گردشگر از طریق ترمینال های سیار، اهمیت استفاده از فناوری های بیسیم را دراین صنعت آشکار سازیم.