سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: همایش نوآوری در برنامه های درسی دوره ابتدایی

تعداد صفحات: ۲۶

نویسنده(ها):

صمد ایزدی – عضو هیئت علمی مازندران
علی آقامحمدی – دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی
مصطفی عزیزی – دانشجوی کارشناسی مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی

چکیده:

یکی از مهمترین اهداف تعلیم وتربیت، اجتماعی ساختن دانش آموزان یعنی آماده کردن آنان ب رای شرکت فعال وسازنده در زندگی اجتماعی، کسب آگاهی نسبت به حقوق اجتماعی خود وبهره برداری صحیح از آن واحترام به حقوق دیگران وهمکاری با سایر افراد جامعه است، یکی از شیوه های گرایش دانش آموزان به فعالیت ها و تصمیم گیری های اجتماعی، مشارکت آنان در گروه ها وشورا های متشکل از همسالان در مدارس است . در این راستا، مقاله ی حاضربا بهره گیری از رویکرد کیفی ( مصاحبه ) ، به بررسی نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طریق شورای دانش آموزی باتاکید بر رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه ( مورد مطالعه مدارس ابتدایی شهربابلسر ) است . نمونه ی معرف، از مدارس غیرانتفاعی، شاهد ودولتی دخترانه و پسرانه شهر بابلسرانتخاب گردیدند . برای تجزیه وتحلیل داده ها، ابتدا پاسخ های داده شده به هر سؤال جداگانه نوشته شدند . سپس، در زمینه های ظاهرشده، هردسته از پاسخ ها شناسایی گشتند و پس از جمع بندی، نتای ج نشان داد که اجرای معقول طرح شورای دانش آموزی در شهر بابلسرنیازمند توجه به نکاتی است که در نتایج تحقیق عنوان گردیده است