سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سمیه یعقوبی کوپایی – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان
احمد صداقت – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان

چکیده:

علوم و صنایع هوایی و فضایی امروزه به عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی سطح علمی و فنی کشورها مطرح می‌باشد و از نظر ایمنی هم در سرنوشت کشورها نقش مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین تلاش برای ارتقاء توانایی صنعتی در این زمینه از سوی کشورهای مختلف کاملاً توصیه می‌شود. یکی از موارد مهمی که می‌بایست در طراحی سازه‌های هوایی به خصوص بال هواپیما مد نظر قرار گیرد، ناپایداری‌های ناشی از پدیده‌های آئرولاستیک است. ارتعاشات بال می‌تواند ناپایدار شده و در حالت بحرانی، فلاتر سبب شکست سازه شود. بنابراین شناخت حالات بحرانی و عوامل تأثیرگذار روی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و در طراحی سازه باید در نظر گرفته شود. در این مقاله یک بال با دو درجه‌ی آزادی به نام هانکوک و با سازه‌ی غیرخطی نظیر نوسانات با دامنه‌ی محدود (LCO) در سرعت‌های بالاتر از سرعت فلاتر خطی قابل مشاهده می‌باشد.