سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دهمین کنفرانس دینامیک شاره ها

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

حمیدرضا شاهی فر – کارشناسی ارشد مهندسی دریا دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
حسن قاسمی – استادیار دانشکده کشتی سازی و صنایع دریایی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

بطور کلی وقتیکه جسمی در حالت کاملاً غوطه ور حرکت می کند نیرویی در مقابل حرکت بر جسم وارد می شود که به آن مقاومت ویسکوز می گویند و این نیروی مقاومت به دو مولفه مقاومت اصطکاکی و مقاومت شکل (ویسکوز فشار) تقسیم می شود. هنگامی ک ه دو جسم متفاوت (مانند بدنه و بالک های کنترلی) در کنار هم قرار گیرند مقدار نیروی درگنهایی از جمع جبری نیروی درگ بدنهبالک نتیجه نمی شود بلکه می بایست اثرات نیروی درگ تداخلی را نیز به آنها اضافه نماییم، در این تحقیق اثرات نیروی درگ تداخلی نشاور زیر سطحی کاملاً غوطه ور در سرعت بالا ارائه شده است. در این پروژه مدل هایی از بدنه، بالک های کنترلی، و بدنه به همراه بالک ها به صورت سه بعدی ساخته ونیروهای درگرا در سرعتهای مختلف با استفاده از معادلات ناویر استوکس و معادلات شبیه سازی جریان آشفته k-e حل نموده و نتایج را برای سه مدل بالک، وسیله زیر سطح و بدنه مرکب بررسی نموده و اثر آنها را بر روی هم تحلیل نموده ایم.