سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

حبیب الله نصیری – استادیار دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی شریف
محمد پوررضا – دانشجوی کارشناسی ارشد (گرایش راه و ترابری)، دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

محوطه عملیات راهسازی در بزرگراه‌ها به علت ایجاد تراکم ترافیکی و تأخیر، افزایش مصرف سوخت، افزایش نشر آلاینده‌ها، افزایش تصادفات و استهلاک وسائل نقلیه باعث افزایش هزینه استفاده‌کنندگان از راه می‌شوند. در این مطالعه به بررسی این هزینه‌ها در محوطه‌های عملیات راهسازی پرداخته شد و توابعی ریاضی برای محاسبه هزینه‌های ناشی از افزایش مصرف سوخت و نشر آلاینده‌ها ارائه شد. با استفاده از برنامه شبیه‌سازی FRESIM و نتایج حاصل از آمارگیری محوطه عملیات راهسازی مدل شد. تاخیر از طریق کسر زمان سفر در سرعت آزاد از زمان سفر حاصل از برنامه بدست آمد و نتایج نشان داد که تاخیر در بالادست باند مسدود بصورت تابعی نمایی از حجم ورودی، حجم وسایل نقلیه سنگین و طول محوطه عملیات راهسازی می‌باشد و در باندهای مجاور باند بسته تابعی از طول محوطه عملیات راهسازی و محدودیت سرعت می‌باشد. همچنین نتایج حاصل از بررسی هزینه‌ها نشان داد مهمترین بخش از هزینه‌ها، هزینه‌های ناشی از تاخیر می‌باشد