سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

روح الله طهماسبی – کارشناس ارشد متالورژی، شناسایی و انتخاب مواد، سازمان صنایع هوافضا
جعفر جلوخانی – کارشناس ارشد متالورژی، شناسایی و انتخاب مواد

چکیده:

در این تحقیق علت وجود تردی در یک فولاد دوفازی آستنیت- فریتی ۱/۴۴۶۲ مورد استفاده در یک سازه هوافضایی مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا بررسیهای مربوط به مطالعات شکست نگاری بر روی فولاد زنگ نزن مذکور صورت گرفت. مشاهدات نشان داد که سطح شکست فولاد مورد نظر از نوع شکستهای ترد و با حداقل جذب انرژی بوده است. در ادامه خواص مکانیکی فولاد مورد نظر اندازه گیری شد . نتایج آن نشان داد که میزان درصد ازدیاد نسبی طول به شدت کاهش یافته است. بررسیهای ریزساختاری نشان داد که علت کاهش میزان انعطاف پذیری و تردی در فولاد زنگ نزن مورد اشاره، جایگزینی کامل فاز ترد سیگما با فریت موجود در زمینه بوده است. فاز سیگما در پروسه های عملیات حرارتی و در محدوده درجه حرارت ۹۷۵-۸۰۰ درجه سانتیگراد تشکیل می گردد.