سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: کنفرانس ملی خرما، چالشها و پتانسیلهای تولید و صادرات خرما در ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

دکتر علیرضا کرباسی – استادیار بخش اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
علی صمصامی – دانشجوی کارشناسی ارشد بخش اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل

چکیده:

استان بوشهر یکی از مهمترین مراکز تولید خرما در کشور است و بسته‌بندی یکی از مهمترین و پرهزینه‌ترین خدمات بازاریابی این محصول به‌شمار می‌رود که نقش به‌سزایی در ایجاد ارزش افزوده آن دارد. بر این اساس تحقیقی پیمایشی در ارتباط با بسته‌بندی خرما در سطح استان انجام شده است و نتایج حاکی از آن است که متأسفانه هنوز مرحله بسته‌بندی و فرآوری خرما در اکثر مکانها به صورت سنتی صورت می‌گیرد. بسته‌بندی خرمای استان بوشهر در اکثر کارگاه‌ها در کارتن‌های ۳ و ۵ کیلویی و همچنین حلب‌های ۱۷کیلویی و توسط نیروی کار زن و روزمزد انجام می‌گیرد. در تعداد کمی از کارگاه‌های نیمه‌صنعتی هم خرما را در بسته‌های ۲۵۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ گرمی جهت صادرات بسته‌بندی می‌کنند. در این استان سه مسیر عمده بازاریابی که مرتبط با بسته‌بندی خرما است وجود دارد. در مسیر اول که کوتاهترین مسیر است، باغدار، خود محصول خرما را بسته‌بندی کرده و به دست مصرف‌کننده می‌رساند. مسیر دوم شامل تولیدکننده، خرده فروش و مصرف کننده است و بسته‌بندی توسط خرده فروش صورت می‌گیرد. مسیر سوم که طولانی‌ترین مسیر است شامل تولید کننده، عمده‌فروش، خرده‌فروش و مصرف‌کننده است و بسته‌بندی توسط عمده‌فروش انجام می‌‌شود. بر این اساس برای بهبود وضعیت بسته‌بندی خرما در استان، پیشنهادهایی در جهت کمک به تولیدکننده و سایر عوامل بازار ارائه شده است.