سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

ارشاد عموسلطانی – کارشناس ارشد عمران- راه وترابری
مهدی صمیمی – کارشناس ارشد عمران- راه و ترابری
علیرضا عاملی – کارشناس ارشد عمران- راه و ترابری
نادر محمودی نیا – کارشناس ارشد عمران – راه و ترابری

چکیده:

همه روزه تعداد تلفات زیادی بر اثر تصادفات در جاده ها گزارش می گردد. درصد زیادی از این تصادفات بر اثر لغزندگی سطوح آسفالی و توقف دیرهنگام خودروها در هنگام تصادف می باشد. تعیین میزان اصطکاک سطح جاده ها بویژه در نقاط حادثه خیز و شیبها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. آزمایشات و تجهیزات گوناگونی جهت تعیین میزان اصطکاک سطوح وجود دارد. یکیک از متداولترین و ارزانترین وسایل دستگاه پاندول انگیلیسی می باشد. متاسفانه تا کنون مطالعات محدودی در این زمینه در کشور صورت گرفته است. یکی از مهمترین نقاط قابل بررسی در این زمینه نقاط قیرزده بوده که بیشتر در راههای پرتردد و با ترافیک سنگین دیده می شوند. در راستای مطالعه خصوصیات اینگونه نقاط در راههای کشور، اقدام تحقیقاتی ویژه ای توسط شرکت مادر تخصصی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک صورت گرفته است که مطالعه خصوصیات اصطکاکی نقاط قیرزده از جمله اهداف آن می باشد. بدین منظور جند محور پرترافیک همانند محور سیرجان-بندرعباس مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج آزمایشات انجام شده نشان داد که میزان عدد اصطکاکی در نقاط قیرزده به شدت تنزل می کند. این موضوع می تواند رد محورهای پرتردد مشکل ساز باشد و بایستی به سرعت مورد بررسی مسئولین قرار گیرد.