سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

بهاره توسلی – فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مد
فرشته السادات خلیفه سلطانیان – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس ته
محمد چیذری – استاد و عضو هیت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران
غلامرضا پزشکی راد – دانشیار و عضو هیت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران

چکیده:

امروزه بازاریابی یکی از ضروریات نظام تولید روستایی و کشاورزی است که اهمیت آن در فرآیند تولیدات روستایی بسیار مشهود است . اهمیت این موضوع تا حدی است که در کشورهای پیشرفته و حتی در « دست نامریی تولید » کشورهای در حال توسعه بازاریابی مقوله ای مهمتر از تولید است و از بازاریابی به عنوان نام برده می شود . در کشور ایران روشهای متعارف بازاریابی تولیدات کشاورزی با هزینه های بالا همراه است و با اهداف توسعه پایدار اقتصاد روستایی ناسازگار می باشد . مسائل و مشکلات زیادی در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی وجود دارد که از آن جمله می توان به نامناسب بودن زیر ساختار تسهیلات بازاریابی، ناپایداری قیمت، فصلی بودن تولیدات کشاورزی، نامناسب بودن سیستم اطلاع رسانی بازار، هزینه بالای تولید و ضایعات فراو ان در طول مراح ل مختلف تولید، حضور دلالان و واسطه های فراوان و همچنین نامناسب بودن حمایت های دولت در زمینه توسعه بازار و سیاست های بازاریابی تولیدات روستایی اشاره نمود که همه این عوامل دست به دست هم داده و مانع دستیابی کشاورزان به درآمدهای بالا و افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی و همچنین مبارزه با فقر و محرومیت روستائیان می شود . در این راستا، شرکت های تعاونی کشاورزی با هدف اصلاح و بهبود نظام خدمات رسانی و بازار یابی محصولات کشاورزی ، محو واسطه ها و نهایتاً بهبود تولید و درآمد کشاورزی نقش مهمی ایفا می کنند