سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی بررسی فضای کسب و کار صنعت بیمه کشور

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

مهدی ریاحی فر – مدیر بیمه های اشخاص شرکت سهامی بیمه ایران و مدرس گروه مدیریت بیمه دان

چکیده:

بررسی دقیق وضعیت کسب و کار بیمه های زندگی در ایران و مقایسه تطبیقی آن با کشورهای پیشرفته در این مقوله می تواند زمینه ساز شناخت بهتر بازار بیمه های زندگی در ایران و تقویت جنبه های ضعیف عملکردی شامل بازار شناسی ، بازاریابی و بازار گردانی اینگونه بیمه ها باشد . اصولا طراحی الگوهای کسب و کار در حیطه بیمه های زندگی در هر کشور ، مطابق با الگوی اقتصادی همان کشور قابل طراحی و اجراست . با توجه به تاثیر شاخص های کلان اقتصادی همچون نرخ سود سپرده گذاری های بانکی، سطح درآمدافراد ،میزان اشتغال، نرخ واقعی تورم ، نیاز واقعی جامعه در خرید پوشش های اطمینان بخش زندگی و سیاست های قانونی و انگیزشی حاکم بر بازار بیمه های زندگی مانند انواع معافیت های مالیاتی درهر جامعه ، الگوهای توسعه بازار این رشته نیز بر پایه میزان نوسانات کلی متغیرهای فوق قابل طرح ریزی خواهد بود .در این مطالعه سعی بر آن شده است تا با بررسی آمار و اطلاعات مربوط به بازار بیمه های زندگی در ایران و کشورهای منتخب و تحلیل شاخص های توسعه بیمه های مذکور ، الگوی مناسبی برای کارآفرینان حوزه صنعت و دانشگاه برای رفع نیاز های این بازار ارائه دهد.