سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

امیر اردلان داودی منجزی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
دکتر سیدعباس طباطبایی – استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده:

سرعت پیشرفت تکنولوژیارتباطات موجب نزدیکی جوامع به یکدیگر و ارتباط روزافزون انسانها شده است. سرعت در وسایل حمل و نقل باعث می شود که تکنولوژی سریعتر دچار تغییر و تحول گردد. تاریخچه مطالعات راه آهن سریع السیر در ایران به قبل از انقلاب اسلامی باز می گردد اما کشورمان تا کنون نتوانسته است سرعت قطارهای خود را به مرز راه آهن سریع السیر دنیا برساند. هم اکنون بر اساس آمارهای غیررسمی بالاترین سرعت قطارها در ایران در خط تهران-قم ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. در این مقاله ابتدا مقدمه ای در مورد تاریخچه قطارهای سریع السیر در جهان گفته می شود سپس به تاثیرات فرهنگی، اجتماعی حمل و نقل ریلی سریع السیر و بررسی زیر ساختارهای موجود در راه آهن مثل عوامل کاهنده سرعت و معرفی سیستمهای تیلتینگ پرداخته می شود و در ادامه قطارهای سریع السیر دنیا و وضعیت راه آهن اروپا معرفی خواهد شد. در پایان امکان سنجی استفاده از قطار سریع السیر در خط تهران-قم -اصفهان تحت بررسی دقیق قرار می گیرد و توجیه اقتصادی این طرح از لحاظ مصرف سوخت، کاهش زمانهای از دست رفته مسافرین، هزینه های اجتماعی طرح بیان خواهد شد و پس از مقایسه با قطار عادی و سایر مدهای حمل و نقل نتایج حاصل از این تحقیق ارائه می شود.