سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

افشین شریعت – استادیار دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
نیما جانفشان – کارشناسی ارشد عمران-راه و ترابری دانشکده تحصیلات تکمیلی تهران جنوب

چکیده:

طراحی تقاطع های بدون چراغیکی از مباحث مطرح در زمینه مهندسی ترافیک می باشد. در طراحی میدان، به عنوان تقاطع بدون چراغ باید نکات مهمی را در نظر گرفت، یکی از این نکات مهم روش ارزیابی عملکرد تقاطع می باشد که به طور مستقیم با ظرفیت تقاطع بدون چراغ مرتبط است. اخیرا در کشورهای آمریکا، اروپا و اقیانوسیه توجه ویژه ای به مطالعات امکانسنجی میدان و روش های مختلف طراحی آن شده است. همانطور که می دانیم میدان نوعی تقاطع بدون چراغ است که به دلایل مختلفی در سطح معابر شهری و یا بین شهری طراحی می شود. ارزیابی عملکرد میدان و مقایسه آن با تقاطع های کنترل نشده نشان می دهد که میدان به دلیل فرم خاص در طرح هندسی و کاهش برخوردهای ترافیکی از ۳۲ برخورد به ۸ برخورد، افزایش ایمنی در جریان ترافیک و عابر پیاده و کاهش آلاینده های وسایل نقلیه، می تواند همواره به عنوان گزینه انتخابی در مزالعات ترافیکی در نظر گرفته شود. در این مقاله سعی شده است تا روشهای مختلف آنالیز میدان بررسی شده و محدودیت های هر کردام از روش ها مطرح گردد و سرانجام پیشنهادهایی را در زمینه استفاده از روشهای مختلف ارایه دهیم.