سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: اولین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

محسن مسگر هروی – کارشناس بخش تحقیقات مهندسی شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو

چکیده:

بررسی عوامل مختلفی که بر عبور گاز از محفظه احتراق به محفظه میل لنگ از طریق مجراهای موجود در مجموعه رینگ و پیستون تاثیر می گذارند از آن جهت مهم است که این فرآیند که به نام جریان نشتی (Blowby) شناخته شده است نقش مهمی در آلاینده های خروجی از محفظه لنگ، مصرف روغن موتور و همچنین چگونگی روانکاری رینگها بازی می کند.
به علت حجم زیاد محاسبات مورد لزوم، یک برنامه کامپیوتری نوشته شده که با در نظر گرفتن تاثیر متقابل جریان نشتی و نیروهای وارد بر رینگها و بر اساس معادلات سیال تراکم پذیر میزان این جریان را محاسبه می کند. صحت این برنامه توسط اندازه گیری دبی خروجی جریان نشتی توسط دستگاه نشتی سنج (Blowby Meter) و همچنین مراجع موجود بررسی شده است.
پارامترهای مورد بررسی عبارتند از تغییر اندازه دهانه رینگها، تغییر حجم فضای بین رینگها و وزن رینگها