سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: ششمین همایش علمی دانشجویی مهندسی مواد و متالورژی ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

شاهین محمودی – دانشگاه شهید چمران اهواز
احمد کرمانپور – دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده:

در کار حاضر نحوه حرکت مذاب و انجماد آن در فرایند ریخته گری قطعات خودرو از جنس چدن خاکستری به روش شبیه سازی عددی تحلیل شده است. بدین منظور از نرم افزار شبیه سازی عددی، FLOW3D که به روش اختلاف محدود (حجم محدود) به حل معادلات حاکم بر جریان مذاب و انتقال حرارت می پردازد، استفاده شده است. هدف اصلی از انجام این پروژه تعیین پارامترهای مهم و موثر و نیز بهترین نوع مش بندی در قطعات مذکور بوده است؛ تا علاوه بر تعیین الگوی صحیح جریان مذاب و انجماد زمان حل مساله تا حد مطلوبی کاهش یابد. در حل مساله پارامترهایی همانند زاویه تر کنندگی قالب، زبری سطحی و همچنین مدل RNG به عنوان مدل مناسب برای تحلیل جریان اغتشاشی در نظر گرفته شدند. تلاش زیادی جهت بافتن مش بهینه به عمل آمد. نتایج شبیه سازی شامل الگوی پر شدن قالب، توزیع فشار و سرعت، نحوه انتقال حرارت و انجماد قطعات، با مشاهدات تجربی مورد مقایسه قرار گرفت و توافق قابل قبولی مشاهده شد. زمان حل تا حد قابل قبول و اقتصادی کاهش یافت.