سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

یاسمن گرجی – کارشناس مهندسی نساجی شیمی و علوم الیاف ، دانشجوی کارشناسی ارشد MBAدانشگ
ندا سلامتی – کارشناس ارشد مهندسی نساجی شیمی و علوم الیاف

چکیده:

در این مقاله به بررسی وضعیت رقابت پذیری صنایع نساجی کشور با توجه به نقاط قوت و ضعف صنایع نساجی و همچنین تهدیدها و فرصتهای پیش روی آن در راستای پیوستن بهWTO پرداخته و با استفاده از مدل الماس پورتر و بر اساس چهار عامل فوق، پتانسیلها و فاکتورهای رقابت پذیری صنعت نساجی ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار داده ایم. مطابق با مدل الماس پورتر و بر اساس تحلیل رقابت پذیری صنعت نساجی در رابطه با عوامل چهارگانه فوق و تغییرات حاصل در محیط بیرونی ناشی از پیوستن به WTO صنعت نساجی با اتخاذ دو استراتژی ارائه کالا و یا خدمات با هزینه کمتر (مزیت هزینه ای) و ارائه کالا و خدمات متنوع با ویژگی های متمایز (مزیت تمایز).می تواند برای خود مزیت رقابتی ایجاد کرده و موقعیت رقابتی خود را بهبود ببخشد.