سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس تونل ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهدی دهقانیان – کارشناس ارشد مکانیک سنگ – مهندسین مشاور زایندآب
فرزان رفیعا – کارشناس ارشد مکانیک سنگ مهندسین مشاور زایندآب
اصغر فولادگر – دکترای سازه مهندسین مشاور زایندآب

چکیده:

پدیده جکینگ هیدرولیکی یکی از مشکلات تونل های تحت فشار با روباره کم می باشد. این پدیده در اثر تراوش آب با فشار زیاد درون درزه، شکاف و یا منافذ توده سنگ که دارای روباره کم می باشد اتفاق افتاده و باعث جابجایی های زیاد در توده سنگ و یا شکست سنگ های توده ای می شود. در این مقاله به بررسی این مشکل و همچنین بروز این پدیده در تونل سوم کوهرنگ پرداخته و روشهای مقابله با آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است. تونل سوم کوهرنگ با رژیم جریان تحت فشار و فشار آب درون تونل در ابتدا ۳۵ متر ستون آب و در انتها در صورت بسته بودن دریچه انتهایی ۵۳ متر ستون آب می باشد. در قسمت خروجی بعلت اینکه تونل دارای روباره کم از جنس سنگ آهک و یا آبرفت می باشد احتمال بروز پدیده جکینگ هیدرولیکی خواهد بود. در این مقاله در دو حالت وجود و یا عدم وجود پوشش بتنی (لاینینگ) این پدیده بررسی شده است