سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین همایش روشهای پیشگیری از اتلاف منابع ملی

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

شکوری گنجوی – وزارت نیرو

چکیده:

قیمت بنزین مانند هر کالای اقتصادی دیگر از عوامل أثر گذار در میزان مصرف آن است، با این فرض که کالای جایگزین برای آن در مقوله حمل و نقل استفاده از وسایل نقلیه عمومی، کم مصرف، دوچرخه و حتی پیاده روی باشد. در مدل های مختلفی از سیستم اقتصاد کلان کشورهای تولید (صادر) کننده سوخت های فسیلی ازجمله ایران نشان داده شده است که به دلیل تعیین نرخ سوخت از سوی دولت، این عامل بر سایر قیمت ها مؤثر است. این مقاله با ارائه یک مدل غیرخطی مبتنی بر روابط سیستمی در اقتصاد، چگونگی تأثیر تغییرات قیمتی در این کالا را بر کل تورم بررسی می نماید. با تحلیل حساسیت و محاسبه کشش ها درصد تأثیر این عامل برون زا در مدل تعیین می شود. نشان داده می شود که با وجود عوامل تأثیرگذار متنوع در متغیر تورم، تأثیر قیمت سوخت بویژه بنزین عامل در دراز مدت قابل صرف نظر است. این درحالی است که با بازگشت بودجه عظیم یارانه ای این کالا به خزانه دولت و جبران کسری بودجه، شکاف پولی که خود مهم ترین عامل در تورم است کاهش یافته و در میان مدت (با فرض اعمال مدیریت صحیح مالی) شوک تورمی اولیه را جبران می کند.