سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

ایمان مقصودی – اصفهان – شاهین شهر- صنایع هواپیما سازی ایران- دفتر طراحی هواگرد، کارشنا
مهرداد بزاز زاده – اصفهان- شاهین شهر- دانشگاه صنعتی مالک اشتر، استادیار دانشکده مکانیک و
محمدعلی وزیری – اصفهان – شاهین شهر- صنایع هواپیما سازی ایران- دفتر طراحی هواگرد، ریاست م

چکیده:

در هواپیماهای یک موتوره با سرعت بالا ورودی دو راهه معمولاً به عنوان یک سیستم ورودی هوا به کار می رود. ناپایداری جریان در داخل کانال ورودی در خلال مواجه شدن با باد جانبی و اثرات زوایای سرش جانبی (side slip) مختلف بر روی کارایی ورودی دو راهه در شرایط پروازی در سطح دریا و در سرعت M=0/6 مورد بررسی قرار می گیرد. ورودی در شرایط پروازی Level و در زوایای سرش جانبی ۵ و ۱۰ تا ۳۰ درجه در فواصل ۵ درجه ای و با شبیه سازی جریان مغشوش و به کارگیری مدل اغتشاشی اسپالارت-آلماراس (Spalart-Allmaras) تست شده و برای دستیابی به نتایج حقیقی تر قسمتی از بدنه هواپیما که در جلوی ورودی قرار دارد در این شبیه سازی مد نظر قرار گرفته است. لبه ورودی دو دهانه به صورت بیضوی و با نسبت بیضوی ۱/۶ طراحی شده است. زاویه چرخش هر شاخه ۴۵ درجه و طول قسمت مشترک دو شاخه ۲۲۲ میلی متر است. نسبت مساحت ورودی به خروجی ۱/۵ است و جهت یکنواخت شدن جریان در ورود به کمپرسور از هاب (Hub) ورودی به طول ۱۷۲/۵ میلی متر استفاده شده است. به منظور کاهش افت هوای ورودی به کانال در اثر تاثیر پذیری از لایه مرزی دارای مومنتم کم تشکیل شده بر روی بدنه هواپیما، از یک روش غیر فعال (passive) کنترل لایه مرزی که به جدا کننده گلویی معروف است استفاده می شود. نتایج نشان داد که در زوایای سرش جانبی کم (˚β≤۱۵) کارایی ورودی بهبود یافته و در زوایای بالاتر از ۱۵ درجه به علت افت شدید یکی از شاخه ها، کارایی ورودی کاهش می یابد.