سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: اولین همایش آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

رضا جلیل زاده ینگجه –
پروین نصیری – استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
محمدحسین بخشی – کارشناس محیط زیست و رئیس ساماندهی شهرداری منطقه ۹
غلامرضا کریم زاده شقاقی – کارشناس بهداشت

چکیده:

آلودگی صوتی (سر و صدا ) یک صدای ناخواسته است ، اما تفسیر و تعیین اینکه ناخواسته به چه حالتی از آلودگی صوتی می گوییم خیلی متفاوت می باشد .آلودگی صوتی کنار جاده ها ، یکی از مشکلات اصلی چند دهه اخیر مردمی است که در کنار بزرگراه ها زندگی می کنند . این آلودگی محیطی بر آسایش و راحتی ، سلامتی و سایر استانداردهای زندگی تأثیر می گذارد . اثرات آلودگی صوتی در زمان شب یعنیزمانی که سایر آلودگی های زمینه به حداقل می رسند حاد می باشد .معضل اصلی آلودگی صوتی ناشی از بزرگراهها رشد فزاینده ترافیک می باشد . آلودگی صوتی در طول کنار یک جاده ممکنه در محدوده ۸۰-۷۰ دسی بل بوده و. از این رو ما بطور مداوم با آلودگی صوتی در حد ۷۰-۶۵ مواجه هستیم و افراد مجبورند به منظور مکالمه پنجره را ببندند . بطور ایده آل محدوده صدا در خانه ۴۵-۴۰ دسی بل است که معمولا" بواسطه آلودگی صوتی ناشی از ترافیک این میزان افزایش می یابد . آلودگی صوتی در محیط زیست یا جوامع بطور جدی در مورد انسانها ، اختلال در فعالیتهای روزانه در مدرسه یا محل کار و همچنین در منزل و اوقات فراغت تأثیر می گذارد . از جمله راههای تشخیص اثرات آلودگی صوتی موارد زیر را می توان نام برد : درد و افت شنوائی ،اختلال در رفتارها و حرکات اجتماعی ،اختلال در خواب ، اثرات قلبی و عروقیو تبعات ناشی از آن بر روی تغذیه وسیستم ایمنی و تأثیر بر عملکرد کاری و یا افت تحصیلی .خوشبختانه با پیشرفت علوم مختلف از جمله شیمی و بوی‍ژه پلیمر و یا اصلاح روشهای تولید ( DRY AND WET) آسفالت یا سطوح پوششی گامهای موثری در زمینه کاربر این سطوح در خیایانهای نزدیک مراکز آموزشی ، تفریحی ،‌ ادارات و غیره برداشته شده که نتایج مطلوبی را در پی داشته است . به عنوان مثال در انگلستانباید تا سال ۲۰۱۰ کلیه جا ده ها و خیابانها با آسفالتهای جدید به منظور کاهش صداپوشش داده شوند .در این مقاله به نتایج تحقیقات و روشهای تولید وکاربرد آسفالتهایPCC, OGPC, HMA , SMA در کشورهای اروپایی ، آمریکایی ، آسیایی اشاره شده است .