سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: دومین همایش قیر و آسفالت ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

نادر طباطبایی – دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف
پیام بخشی طوسی – کارشناسی ارشد مهندسی راه و ترابری، دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

عملکرد روسازی به نوع مخلوط آسفالتی ، دانه بندی مصالح ، جنس و شکل سنگ دانه ها ، درجه و میزان قیر مصرفی بستگی دارد. استفاده از سنگ دانه هایی که مقاومت و دوام اصطکاکی بالایی دارند، منجر به حفظ مقاومت روسازی در برابر تغییر شکل دائمی و لغزندگی ، پس ازمدتی از عبور بارهای ترافیکی می شود.
دراین پژوهش از مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگ دانه ای (SMA)، که دارای مقاومت خوبی در برابر تغییر شکل دائمی و لغزندگی هستند، و سنگ دانه های سرباره فولاد کوره قوس الکتریک که دارای مقاومت اصطکاکی بالایی هستند، استفاده شد نتایج این پژوهش ، که در آزمایشگاه فناوری قیر و آسفالت دانشگاه صنعتی شریف انجام شد، با انجام آزمایش های مختلف بر اساس استانداردهای AASHTO , ASTM و BS روی نمونه های آسفالتی ساخته شده با این سنگ دانه ها حاصل شده است.