سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: اولین کنفرانس نیروگاههای برق

تعداد صفحات: ۲۳

نویسنده(ها):

پدرام صفرپور – استادیار، دانشکده انرژی، دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور
حامد رئیسی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور

چکیده:

در این مقاله به بررسی یافتن روش های غیر تجربی فرکانس های طبیعی پره توربین و کمپرسور و عوامل اثر گذاربر آن می پردازیم. بر این اساس باید مروری بر آنالیز مودال صورت گیرد که آنالیز مودال، تست مودال. کاربرد های آنالیزمودال چه چیزهایی می توانند باشند وبه طور مختصر کاربردهای عملی آنالیز مودال وتشخیص عیوب سازه را بیان نمائیم در انجام این مهم به بررسی عددی مسئله پره توربین به کمک نرم افزارANSYSمی پردازیم و در ادامه مبحث، اثراتspin softening و stress stiffeningرا مورد بررسی قرار می دهیم. در این مقاله، تلاش شده است که اثرات دو پارامترstressspin softening وstiffening به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد، بدین ترتیب چهار حالت متفاوت بررسی شده است که حاصل در نظر گرفتن و در نظر نگرفتن این دو اثر می باشد. با بسط این موضوع به کمک ارائه مثال، نمودارهای عددی تغییرات فرکانس های بحرانی که مربوط به دو مود اول و دوم بر حسب سرعت دوران توربین می باشند، ترسیم می شود و به معادلات اساسی نایل می شویم که با مقایسه چهار حالت توضیح داده شده در ادامه مطالب به صحت درستی مطالب پیخواهیم برد. در ادامه به بررسی و بهینه سازی مدل پره ای که به فنر و دمپرهایی مجهز شده می پردازیم و اثرات این دوکمیت را در حوزه تحلیل بهینه مورد بررسی قرار می دهیم