سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

محمدرضا غلامیان – استادیار دانشکده مهندسی صنایع – دانشگاه علم و صنعت ایران
داریوش کرمانیان – کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات مدیر بخش فناوری اطلاعات شرکت مگامو
سعید حیات داودی – کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز

چکیده:

لجستیک یکی از ارکان مهم زنجیره تامین بوده و فراهم سازی مناسب ترین و سریع ترین روند توزیع که سبب آماده شده یک کالا از خط تولید و تحویل آن به مشتری می شود به اندازه نحوه تولید آن کالا دارای اهمیت است لذا لجستیک نیاز به سطوح برتری از هماهنگی و یکپارچگی داشته که این امر بستگی به روند تبادل اطلاعات به طور کامل و منظم در میان اعضای زنجیره تامین دارد نتایج نشان میدهد که مشکلات سیستم های اطلاعاتی بخش لجستیک زنجیره تامین صنایع خودروسازی ایران تنها به خاطر ماهیت فنی آن نبوده بلکه ناشی از عدم شفافیت و ارتباطات مشارکتی بین بخشهای مختلف این زنجیره است که این مشکلات با تغییرات مستمر و پیاپی تکنولوژی پیچیده تر نیز می گردد دراین زنجیره شرکتهای اصلی توجه خود را معطوف به یکپارچه سازی لجستیک داخلی با دیگر بخشهای شرکت از طریق برنامه ریزی منابع سازمان نموده اند و فاقد طرح و برنامه های استراتژیک در زمینه یکپارچه سازی لجستیک خارجی با تمامی اعضای زنجیره تامین هستند براساس مدل پیشنهادی این مقاله وجود شبکه لجستیک یکپارچه در زنجیره تامین ضروری میباشد این شبکه مسئول و متعهد فراهم سازی زیرساختهای فناوری و استاندارد سازی لازم و انجام عملکردهای لجستیک بین اعضای زنجیره است.