سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشور

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

محمدعلی حقیقی – دکترای مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، استاد مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
رویا الله داد – کارشناسی مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

چکیده:

امروزه شرایط متحول درون سازمانی و ملی در کشورهای مختلف، بروز رقابت اقتصادی و علمی بین دانشکاه ها و با تاثیرپذیری از جهانی شدن اقتصاد، تنوع در تقاضای بازار برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها و تغییر در ساختار و محتوای دانشگاه ها به تبعیت ازانها، گسترش رسانه های جدید (اینترنت) و تاثیر دسترسی به حجم زیاد اطلاعات در مزان کوتاه و … حکم می کند که دانشگاه هادر فعالیتهای خود به صورتی مستمر تغییراتی را به وجود آورنددرعین نوآوری بتوانند درسطح بالاتری از سازگاری با بیرون از دانشگاه قرار گیرند. در اینجاست که مدیریت و برنامه ریزی کلان سیستم دانشگاهی امر ضروری به شمار می آید.
در مطالعه، بررسی و تحلیل دانشگاه و نظام آموزشی شناسایی و فهم موارد زیر ضروری می باشد.
۱- بررسی وضعیت گذشته و موجود دانشگاه
۲- تعیین رسالتهای دانشگاه
۳- تعیین اهداف و استراتژی ها
۴- ارزشیابی