سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: پنجمین کنفرانس سراسری سیستم های هوشمند

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

رضا حقیقی اسکویی – گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

فیدبک نیرو، از جمله تکنولوژی هائی است که در زمینه رابطهای انسان-ماشین، بسیار مورد توجه بوده است. یکی ازدلائل علاقه به رابطهای هپتیک، امکان مدلسازی و شبی هسازی اشیاء توسط آن است. گران قیمت بودن انواع حرفه ای و باکیفیت این نوع رابطها، یکی از مشکلاتی است که استفاده از آنها را برای عموم محدود ساخته است. تکنولوژی فیدبک نیرو در زمینه سرگرمیهای خانگی (ویدئوگیم ها) نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در این حوزه انواع مختلفی با کیفیت نسبتًا پائین و قیمت بسیار پائی نتر (حدود ۱% انواع حرفه ای) قابل دسترس هستند. ما در این مقاله به بررسی زمینه استفاده از یکی از این رابطها، ۲ Microsoft SideWinder Force Feedback برای مجسم سازی اشیاء پرداخته ایم. بستر آزمایشی در نظر گرفته شده بازی مارپیچ ١ با دیوار ههای سخت بوده است. نتایج نشان م یدهند که با در نظر گرفتن پار های محدودیات، استفاده از آنها امکان پذیر و کارا است.