سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

رضا روکاه – کارشناس ارشد سیستم محرکه خودرو و محقق ارشد، امور تحقیقات مهندسی شرکت
احد هژیر – مدیر، امور تحقیقات مهندسی شرکت موتورسازان تراکتورسای ایران – تبریز

چکیده:

در این پروژه طرح محفظه احتراق موتور دیزلی Perkins 4.236v از نوع Cylindrical به نوع Re-entrant با شکل امگا و تغییر و نسبت تراکم موتور از ۱۶ به ۱۷/۵ افزایش یافته است.همچنین به منظور افزایش چرخش هوا در ورود به موتور، چند راهه های ورودی و خروجی ، بستار موتور، سطح مقطع سوپاپ های هوا ودود و ترتیب قرارگیری آنهااصلاح شده است. در ادامه بااستفاده از پرخوران و خنک کن میانی مناسب با مشخصات موتور، تغییر زمان بندی و زاویه تقاطع سوپاپها با تغییر شکل پروفیل میل بادامک، اصلاح سیستم FIS مطابق با شکل محفظه احتراق ، با تغییر نوع و زاویه انژکتور ها، افزایش تعداد سوراخ و نیز افزایش فشار آن تاحد۲۵۰ اتسمفر، استفاده از پمپ به جای پمپ DPA موتور پایه، اصلاح فشار ارسالی پمپ DPS به انژکتور ها،افزایش تاخیر در پاشش سوخت و در نهایت با استفاده از تکنولوژی فقیرسوزی سطح آلایندگی موتور دیزلی فوق که در حالت پایه زیر استاندارد Euro 0 سال ۱۹۸۳ بوده، به همراه بهبود پارامترهای عملکردی موتور از قبیل توان، گشتاور و مصرف سوخت ویژه ، تا سطح استاندارد الایندگی Euro II ارتقاء یافته است.