سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

مرتضی مزینانی – کارشناس ارشد مهندسی معماری کشتی گرایش هیدرومکانیک و مدیر گروه طراحی س
حسین علی ناطقی – کارشناس ارشد مهندسی معماری کشتی گرایش سازه و مدیر پژوهشکده تندرو
حسن یزدی – کارشناس ارشد مهندسی شیمی و مدیرتولید
بهرام زینلی – کارشناس مهندسی کشتی سازی و پژوهشگر

چکیده:

یکی از روشهای ساخت قطعات کامپوزیتی روش VIP است که در ساخت شناورهای تندرو استفاده می شود روش VIP می تواند لایه گذاری ایجاد نماید که درجه یکنواختی بسیار خوبی داشته باشد و سازه هایی سبک با استحکام بالا را به وجود آورد جهت بررسی و مقایسه این روش با روش مرسوم تماسی (لایه گذاری دستی یا قالب گیری باز) چند نمونه از پلیت های ساخته شده به دو روش لایه گذاری دستی و VIP در آزمایشگاه تست گردید که نتایج آن در این تحقیق آمده است. همچنین یک نمونه شناور کاتاماران به دو روش لایه گذاری دستی و VIP ساخته و در دریا تست گردیده است با توجه به کاربرد روزافزون این فرایند این روش اولین بار جهت استفاده در ساخت شناورهای تندرو در ایران استفاده شده است و از استقبال خوبی در بین مشتریان برخوردار است شرح روش و ویژگی های خاص فرایند از مواردی است که در این تحقیق بدان پرداخته می شود.