سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هشتمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

مهدی مسافر – کارشناس خطوط لوله نفت و گاز، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایرن (IOEC)
مهرداد صباغی – مشاور مدیر عامل در امور تحقیق و توسعه، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریا

چکیده:

با پیشرفت علم و تکنولوژی، مصالح ساختمانی و مهندسی نیز تحول چشمگیری پیدا کرده اند، به طوری که در جهان توسعه یافته امروز کمتر از مصالح سنتی استفاده می شود. یکی از علومی که به این پیشرفت کمک شایانی کرده است، علم متالوژی است، که با پیشرفت سریع خود، هر روزه مصالح جدید را با کیفیت و رفتار بسیار بهتر و مفیدتر ارائه می کند. مواد مرکب که از مصالح جدید و به روز به شمار می روند از این دسته هستند. این دسته از مصالح با تنوع فراوان و کاربردهای رو به افزایش خود سهم بسیاری در پیشرفت و توسه صنعت ایفا می کنند. مواد مرکب پایه پلیمری ویژگیهای بسیار خوبی برای استفاده در صنایع دریایی دارند. به همین دلیل، کاربردهای وسیعی در صنایع دریایی پیدا کرده اند، که از آن جمله می توان به ساخت بدنه قایقها و کشتیها و تاسیسات فراساحلی اشاره کرد. این مواد در صنعت نفت و گاز نیز برای ترمیم و تقویت سازه های فرسوده و ترمیم لوله های فرسوده نفت و گاز، و عایق توربین به کار می روند.
یکی از تفاوتهای مواد مرکب با مصالح سنتی این است که این مواد را با توجه به نیاز می توان طرا حی کرد. در طراحی هم، طراحی بهینه همواره جایگاه ویژه ای دارد.
طراحی بهینه چیدمان لایه های یک لامینت، مساله بسیار پیچیده ای است. ما با به کار بردن یک روش بهگزینی ریاضی، چیدمان لایه های یک لامینت چند لایه را برای داشتن کمینه وزن پیدا کرده ایم، به گونه ای که در هیچ کدام از لایه های آن شکست رخ ندهد. خواهید دید که با این کار دیگر برای طرا حی مطلوب، به آزمون و خطاهای فراوان نیازی نداریم و پاسخ به دست آمده از این روش، از چیدمان به دست آمده با آزمون و خطاهای فراوان بهتر است.