سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

کاظم آتشکاری – استادیار گروه مکانیک ، دانشکده فنی ، دانشگاه گیلان
نادر نریمان زاده – دانشیار گروه مکانیک ، دانشکده فنی ، دانشگاه گیلان
آدمین کاظمی – دانشجوی دکتری گروه مکانیک ، دانشکده فنی ، دانشگاه گیلان
علی جمالی – دانشجوی دکتری گروه مکانیک ، دانشکده فنی ، دانشگاه گیلان

چکیده:

در این مقاله از الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی چند هدفی موتور توربو فن استفاده شده است. یک الگوریتم جدید برای پخش بهتر جوابهای بهینه درکل حوزه حل، پیشنهاد شده است. نیروی جلو برنده ویژه (ST)، مصرف ویژه سوخت (SFC) ، بازده پیشرانه (hp) و بازده حرارتی (ht) به عنوان توابع هدف و عدد ماخ (M0) نسبت فشار کمپرسور (pc) نسبت فشار فن (pf) و نسبت انشعاب ( a) (نسبت جریان جرمی گذرنده از فن به جریان جرمی گذرنده از هسته موتور) به عنوان متغیرهای طراحی در نظر گرفته شده اند. از الگوریتم پشنهادی ابتدا برای بهینه سازی ترکیب دوتایی توابع هدف و سپس برای بهینه سازی با چهارتابع هدف استفاده می شود و منحنی های پارتو (Parto) برای هر بخش ارایه می گردند. نتایج حاصل از بهینه سازی چند هدفی، مجموعه ای از نقاط طراحی بهینه را در اختیار طراح قرار میدهند و طراح با توجه به نیاز یکی از این نقاط را انتخاب میکند.