سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

شاهرخ شمس – دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشجوی دکتری مهندس
مجاهده سادات حسینی نیا – همکار سابق جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و فارغ التحصیل دوره لیسانس مهندس
محمدحسین کارگر نوین – قطب علمی طراحی، رباتیک و اتوماسیون، دانشکده مهندسی مکانیک – دانشگاه ص

چکیده:

هواپیماهای نیروی انسانی (Human Powered Aircrafts)، هواپیماهایی هستند که نیروی محرکه آنها مستقیما توسط انسان و از طریق انرژی ماهیچه ای تامین می شود و بدین ترتیب با توجه به محدودیت فراوان توان یک انسان، کاهش وزن کلی سازه تا جاییکه استحکام برقرار باشد، هدف اصلی خواهد بود . آنچه در این مقاله مورد نظر است دستیابی به لایه چینی بهینه سازه با استفاداه از مدلسازی کامپوزیتی بدنه به منظور رسیدن به حداکثر استحکام و حداقل وزن و جابجایی مناسب می باشد. لازم به ذکر است که طراحی هندسی بدنه بر اساس شرایط ارگونومیک خلبان انجام شده است.