سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پانزدهیمن کنفرانس مهندسی برق ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمدرضا علیزاده پهلوانی – دانشجوی دکتری دانشگاه علم و صنعت ایران
عباس شولائی – استاد دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

در این مقاله با استفاده از طراحی موتور القائی تکفاز و به کمک الگوریتم ژنتیک راهکاری نوین جهت طراحی بهینه موتور القائی تکفاز ۱۱۵ ولت، یک اسب بخار، دو قطب و با سرعت ۲۹۰۰ دور بر دقیقه جهت حداقل سازی تلفات مسی سیم پیچهای استاتور و رتور، تلفات آهنی استاتور (هسته و دندانه ها) و بیشینهنمودن راندمان و ضریب قدرت ارائه شده است. همچنین مقایسه این طراحی با طراحیهای دیگر نشان می دهد که مربعی نمودن ابعاد هندسی موتور باعث می شود تا جمیع توابع هدف یکجا محقق شوند.