سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پانزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمد صدیقی – استادیار – دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مکانیک
داود افشاری – دانشجوی کارشناسی ارشد – دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مکانیک

چکیده:

یکی از مناسب ترین و اقتصادی ترین روشهای ماشینکاری پره های توربین هواپیما با توجه به جنس این قطعات (سوپر آلیاژ) روش سنگزنی خزشی می باشد. از مزایای مهم این روش، توانایی ماشینکاری مواد سخت با حجم براده برداری بالا، دقت ابعادی مناسب و صافی سطح مطلوب می باشد. در این مقاله عملیات سنگزنی خزشی با استفاده از الگوریتم ژنتیک و شبکه عصبی مصنوعی، بهینه سازی شده است. داده های مورد استفاده در این مقاله از عملیات سنگ زنی خزشی پره توربین هواپیما استخراج شده است. مولفه های ورودی در نظر گرفته شده جهت بهینه سازی عبارتند از : سرعت چرخشی سنگ، سرعت پیشروی سنگ و عمق براده برداری، بهینه سازی عملیات سنگ زنی خزشی در این مقاله بر اساس تعامل دو مولفه صافی سطح و نرخ براده برداری در واحد زمان در نظر گرفته شده است. جهت پیش بینی صافی سطح قطعه بر حسب مولفه های ورودی از شبکه عصبی مصنوعی استفاده شده است. نوع شبکه مورد استفاده از نوع شبکه پیش خور پس انتشار خطا می باشد. این شبکه دارای توانایی بسیار بالایی در پیش بینی مولفه ها می باشد. با اتصال شبکه عصبی ایجاد شده به الگوریتم ژنتیک خروجیهای بدست آمده از شبکه عصبی به الگوریتم ژنتیک منتقل شده و با استفاده از الگوریتم ژنتیک عملیات سنگزنی خزشی پره توربین هواپیما نسبت به نرخ براده برداری در واحد زمان و صافی سطح ، بهینه سازی شده است.