سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین همایش بین المللی بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمدرضا علیجانی –

چکیده:

یکی از مباحثی که امروزه مدنظر مهندسان قرار گرفته صرفه جویی در مصرف انرژی و بالا بردن راندمان در وسایل مختلف است . در این پروژه به مباحث نظری و عملی بهینه سازی مصرف سوخت در بخاریهای گازسوز دودکش دار پرداخته شده است که شامل پدیده های انتقال حرارت و موارد استفاده از آ نها در بهینه سازی مشعل، کلاهک تعدیل و موانع حرارتی و مقایسه آنها با طرح در دست ساخت میباشد . این موارد بستگی به طراحی مدلهای مختلف بخاری دارد که نمونه های مختلفی با نصب سپر حرارتی تشعشعی ، تنگ کردن طوقه اتصال ، اضافه و تغییر دادن موانع حرارتی و غیره ساخته و آزمایشات مختلف بر روی آنها انجام شده تا بدینوسیله میزان تاثیر گذار ی هر کدام از این تغییرات واصلاحات مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به کارهای انجام شده چنین نتیجه گیری شده که برای سرعت گازهای حاصل از احتراق در مسیر خروجی یک مقدار حدی وجود دارد . این مقدار برای مدلهای مختلف طبق آزمایش تجربه شده است و با مروری بر نتایج چنین مشاهده شد که همه حالات که بصورت منفرد باعث افزایش راندمان شده اند نمی توانند در ترکیب با یکدیگر نیز افزایش راندمان بخاری را سبب شوند . بنابراین فقط یک مدل بهینه را میتوان نتیجه گرفت و مدلی که بیشترین افزایش راندمان را داشته ١١/ است، جایگزینی موانع حرارتی افقی به جای موانع حرارتی مورب میباشد که موجب افزایش ٧ درصدی راندمان حرارتی بوده است که با توجه به محاسبات انجام شده با توجه به قیمت های جاری گاز مصرفی خانگی در هر بخاری در سال به میزان ٢٩٤٠٠ ریال صرفه جویی خواهد داشت در صورتی که هزینه اضافی شده برای ساخت ا ین طرح در هر بخاری حدودًا ١٥٤٠٠ ریال است یعنی اینکه در نیمسال اول استفاده از بخاری صرفه جویی حاصله افزایش قیمت آن را برای مصرف کننده جبران خواهد نمود.