سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سید محمدباقر ملائک – دکترا، استاد دانشگاه، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی هوافضا
فاطمه اسدی – کارشناس ارشد مکانی کپرواز

چکیده:

پرواز دسته جمعی هواپیماها بدلیل اثرات آیرودینامیکی گردابه های هواپیمای پیشرو روی هواپیماهای عقبی، باعث کاهش مصرف سوخت می گردد. با درنظرگرفتن مسائل ایمنی پرواز و محدودیت های موجود در باندهای فرودگاهی، امکان پرواز دسته جمعی از آغاز پرواز وجود نداشته و مناسب ترین فاز برای شروع پرواز دسته جمعی در هواپیماهای مسافربری فاز کروز می باشد. در این مقاله با استفاده از الگوریتم بهینه سازی PSO، مسیر بهینه ی پرواز دسته جمعی برای سه هواپیمای مسافربری طراحی می گردد.