سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: دهمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محسن پورزین العابدین – کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس تهران
محمد گلزار – استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس تهران

چکیده:

در این مقاله از پلاستیکهای تقویت شده با الیاف FRP برای ساخت کاور ستون وسط بدنه خودرو با هدف کاهش وزن و کاهش مراحل مونتاژ مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور دستیابی به خواص مکانیکی و فیزیکی مواد مرکب جایگزین، نمونه های تستی با الیاف شیشه و رزین اپوکسی به روش دستی (Hand layup) ساخته شد و مطابق استانداردهای ،ASTM و ISO خواص آنها از طریق تست های عملی بدست آمد. طراحی نمونه کامپوزیتی با هدف یکپارچه کردن قطعات و کاهش مراحل مونتاژ از ۳ به ۱ صورت گرفت. با مبنا قرار دادن خواص قطعه فلزی، بهینه سازی چیدمان لایه ها توسط نرم افزار DCM بهینه بدست آمده و نمونه کامپوزیتی کاور جانبی بدنه طبق چیدمان بهینه ساخته شد. نمونه کامپوزیتی ساخته شده در مقایسه با نمونه فلزی کاهش وزن ۴۲ % را نشان داد