سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

امید میرزاده – کارشناس ارشد دانشگاه صنعتی شریف – تهران – ایران
شهرام آزادی – استادیار دانشگاه صنعتی شریف – تهران – ایران

چکیده:

در این تحقیق , پارامترهای سیستم فرمان دنده – شانه ای در یک خودروی سواری کلاس متوسط , مورد بهینه سازی قرار گرفته اند . برای این منظور از مدل مجازی کاملا تاییدشده این خودرو در نرم افزار ADAMS/Car استفاده شده است . تابع هدف بکارگرفته شده , ترکیبی از هشت معیار می باشد که هر کدام یکی از مشخصه های فرمان پذیری خودرو را بیان می کنند . به منظور کاهش پارامترهای بهینه سازی , از تحلیل حساسیت استفاده شده است . این تحلیل حساسیت با بهره گیری از تواناییهای روش طراحی آزمایشهاDesign of Experiments انجام شده است . بهینه سازی سیستم با استفاده از الگوریتم ژنتیک که یکی از روشهای جستجوی اتفاقی است انجام پذیرفته است . نتایج بدست آمده از این بهینه سازی , بهبود قابل توجهی را در پاسخ سیستم نمایش می دهند .