سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین همایش مشترک انجمن مهندسین متالورژی و انجمن ریخته گری ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمد رنجبر – کارشناس ارشد متالورژی صنعت فراساخت(هسا
عباس عبدالهی – کارشناس مکانیک صنعت فراساخت(هسا)
سیدحسن حسینی نژاد – کارشناس متالورژی صنعت فراساخت(هسا)
محسن ستار – کارشناس ارشد متالورژی صنعت فراساخت(هسا

چکیده:

شکستهای ناشی از خستگی بخاطر تنشهای کششی ایجاد میشود.بنابراین هر عملیاتی که باعث کاهش تنش کششی شود حد دوام خستگی را بالا میبرد. عملیاتهایی نظیر ساچمه زنی، چکش کاری و نورد سرد باعث ایجاد تنش پسماند فشاری در سطح قطعه میشود. و درنتیجه حد دوامخستگی را به میزان زیادی بالا میبرد. پره های آلومینیومی هواپیما یا هواناواجزاء دینامیکی خیلی حساس می باشند، در ناحیه ریشه این ملخها که منطقه پر تنش بوده در هنگام ساختوهمچنین در مراحل تعمیر اساسی تحت عملیات نورد سرد سطحی قرار میگیرد. ولی هیچ اطلاعاتی در مورد جزئیات این عملیات در مدارک مربوط به این پره ها در دسترس نیست.گزارش حاضر خلاصه ای از فرآیند تحقیقاتی و عملیاتی انجام شده در دستیابی پارامترهای بهینه این فرآیند می باشد. در مجموع با توجه به بررسیهای انجام شده ، بهترین نتایج تنش پسماند فشاری وصافی سطح، درنیروی۱۰۰ Kgf وسرعت دوران ملخ RPM50 و تعداد ۲ پاس و سرعت پیشروی ۰٫۰۵ میلیمتر بر دور حاصل گردید