سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: یازدهمین کنگره سالانه انجمن مهندسین متالورژی ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمد رنجبر – کارشناس ارشد متالوژی صنعت فراساخت (هسا)
عباس عبدالهی – کارشناس مکانیک صنعت فراساخت (هسا)
سید حسین حسینی نژاد – کارشناس متالوژی صنعت فراساخت (هسا)
محسن ستار – کارشناس ارشد متالوژی صنعت فراساخت (هسا)

چکیده:

شکستهای ناشی از خستگی بخاطر تنشهای کششی ایجاد می شود. بنابراین هر عملیاتی که باعث کاهش تنش کششی شود حد دوام خستگی را بالا میبرد. عملیاتهایی نظیر ساچمه زنی، چکش کاری و نورد سرد باعث ایجاد تنش پسماند فشاری در سطح قطعه می شود. و در نتیجه حد دوام خستگی را به میزان زیادی بالا می برد. پره های آلومینیومی هواپیما یا هوانا و اجزاء دینامیکی خیلی حساس می باشند، در ناحیه ریشه این ملخها که منطقه پر تنش بوده در هنگام ساخت و همچنین در مراحل تعمیر اساسی تحت عملیات نورد سرد سطحی قرار میگیرد. ولی هیچ اطلاعاتی در مورد جزئیات این عملیات در مدارک مربوط به این پره ها در دسترس نیست. گزارش حاضر خلاصه ای از فرآیند تحقیقاتی و عملیاتی انجام شده در دستیابی پارامترهای بهینه این فرآیند می باشد. در مجموع با توجه به بررسی های انجام شده، بهترین نتایج تنش پسماند فشاری و صافی سطح، در نیروی ۱۰۰ Kgf و سرعت دوران ملخ۵۰RPM و تعداد ۲ پاس و سرعت پیشروی ۰٫۰۵ میلیمتر بر دور حاصل گردید.