سال انتشار: ۱۳۸۰

محل انتشار: دومین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

علی غفاری – دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، مرکز تحقیقات دانا، شرکت تولیدی پ
سیروس مالکی –
رامین امیرزاده –

چکیده:

با توجه به شرایط کاری و تنوع بارهای اعمالی به پیستون، طراحی این قطعه برای موتور خودروهای سواری بسیار پیچیده است. طراحی پیستوننقش اساسی در کارکرد موتور دارد. با هدف دستیابی به این فناوری به بهینه سازی پیستون پیکان دولوکس پرداخته شده است. در ابتدا طرح فعلی این پیستون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شده است. براساس اطلاعات اخذ شده، طرح بهینه پیستون، ارایه شده است. هدف بهینه سازی، کاهش جرم پیستون و حذف استراتس آن، بدون اعمال هیچ تغییری در دیگر مشخصات موتور بوده است. با به کارگیری روشهای تحلیلی مختلف، رفتار پیستون بررسی شده است. ترمودینامیک گاز داخل سیلندر، انتقال حرارت پیستون، دینامیک مکانیزم پیستون، بررسی استحکام، تغییرشکل و در نهایت خستگی از جمله تحلیل های انجام شده است. دستاوردهای نهایی این تحقیق نقشه های طرح جدید به علاوه نقشه های فرم بدنه طرح پیستون بهینه شده است.