سال انتشار: ۱۳۸۰

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

کامران رضایی – مدیرعامل RWTUV ایران

چکیده:

پیش کسوتان علم مدیریت کیفیت مانند پروفسور دمینگ، پروفسور جوران و دکتر فایگنباوم به این واقعیت پی بردند که بدون تعهد ومشارکت همگانی در امر کیفیت، نمی توان محصولات با کیفیت تولید نمود. ژاپنی ها عبارت کنترل کیفیت فراشرکتی CWQC را برای این نوع دیدگاه برگزیدند که بعدها در دهه ۱۹۶۰ دکتر فاینگنبام آن را بعنوان کیفیت فراگیر TQC درکتاب خود معرفی نمود و در دهه ۱۹۸۰ در آمریکا معادل مدیریت کیفیت فراگیر TQM را برای آن معرفی کردند.
تاکنون مدل های گوناگونی برای مدیریت کیفیت ارائه گردیده است . ازجمله این مدل ها می توان به استاندارد الگوی ISO 9000اشاره کرد که گذشته آن را به الزامات تضمین کیفیت تامین کنندگان ارتش آمریکا و ارتیش بریتانیا در دهه ۱۹۵۰ به بعد باز می گردد.
نکته شایان توجه این است که با وجود اشتقاق های گوناگون برای الگوهای مدیریت کیفیت، زیر ساختاغلب آنها همسان است و تنها در میزان الزامات و معیارهای ارزیابی استقرار با یکدیگر تفاوت دارند.