سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دوازدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

سیداحسان توکلی نبوی – دانشجوی عمران دانشگاه آزاد مشهد موسسه تحقیقاتی راداندیشان

چکیده:

از مهمترین دلایل استفاده از کامپوزیت ها در صنعت ساختمان مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی، استحکام و مزایایی است نسبت به دیگر مصالح جایگزین دارا می باشند. به کارگیری پروفیلها و آماتورهای کامپوزیتی تولید شده به روشهای پالتروژن، تزریق رزین و ذخیره روبت باعث افزایش عمر و کاهش هزینه های ساخت و ساز و نگهداری در محیطهای خورنده‌ی ساحلی و دریایی گردیده است و کاربرد کامپوزیت ها در شرایط خورنده‌ی آبهای شور و سواحل دریایی قابل توجه می باشد.آمارهای موجود در سطح جهان نشانگر آن است که سالیانه در جهان دو میلیارد دلار صرف جبران خسارت خوردگی در سازه های ساحلی در حاشیه دریا می شود.نیاز به کاهش هزینه ی تعمیر و نگهداری سازه های عظیم و متعدد ساحلی و فراساحلی، مهندسان و کارشناسان این امر را به سمت بهره گیری و استفاده از مواد نوینی که دارای مزیت های نسبی، نسبت به موارد مشابه الاستفاده (بتن، فولاد، چوب) دارا می باشد، سوق داده است. در این مقاله سعی گردیده است مزایای پوشش های کامپوزیتی و کارکرد آن را به عنوان یک راهکار جدید و مناسب در ساخت سازه های ساحلی و دریایی بالاخص تقویت پلهای ساحلی که در مجاورت آب قرار دارند و تا کنون بوسیله بتن، فولاد و چوب ساخته و تقویت می شدند مطرح گردد. از جمله مطالعاتی که سعی گردیده در این مقاله به لزوم مدیریت هزینه و انرژی بر امور جاری FRP در صورت مطرح شدن آن به عنوان یک ماده مناسب در فعالیت های جاری کشور پرداخته شود.