سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین همایش سراسری علوم انسانی و هنر

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

کیوان زمان – دانشجوی کارشناسی ارشد زراعت و عضو باشگاه پژوهشگران واحد سنندج
عرفان مومن پور سورجانی – رئیس باشگاه کردستان
اسعد خزاوی – عضو هیات علمی واحد سنندج

چکیده:

بورس کالای کشاورزی به عنوان یک نهاد حقوقی غیر دولتی با دو هدف اصلاح ساختار بازار محصولات کشاورزی و توسعه بازار سرمایه در بخش کشاورزی تشکیل شده است. بورس کالای کشاورزی با ایجاد فضای شفاف رقابتی، تضمین معاملات، کنترل کیفی و استاندارد کالاهای مورد داد و ستد می توا ند کمک بزرگی به اصلاح ساختار بازار سنتی بنماید و با رونق معاملات بخشی از سرمایه های سرگردان را جذب بخش کند این نتایج وقتی حاصل می شود که این نهاد بتواند بخش قابل ملاحظه ای از سهم بازار را بدست آورد.یکی از چالش هایی که بورس کالاهای کشاورزی در ایران با آن رو به رو است نقش گسترده دولت است که از طریق دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بازرگانی ایفا می شود که بسیار چشمگیر است مانند قیمت گذاری محصولات کشاورزی، به خریدهای تضمینی و صدر و مجوزهای وارداتی در مورد برخی محصولات منتخب بورس بخشی از آن به شمار می رود. خرد بودن واحد تولید محصولات کشاورزی و پراکندگی مناطق تولید،رعایت نکردن استانداردهای اعلام شده از سوی بورس،عدم جذب کا مل تقاضاها توسط کارگزاران،اختلاف شدید قیمت در بازار سنتی، عدم نقدینگی لازم در بخش تولید،سنت گرایی و عدم توجه به تحولات بازار از یکدیگر چالش های فراروی بورس کالای کشاورزی ا ست که جهت حل ا ین مشکلات لزومبازنگری در استانداردها، ورود محصولات جدید،افزایش کارگزاران و راه اندازی معاملات سلف قراردادهای آتی که خود به مرور زمان موجب می شود سهم قراردادهای نقدی کاسته شده به سهم قراردادهای آتی ،سلف و سایر قراردادها افزوده می شود وبرخی راهکار های توسعه فراروی بورس کالای کشاورزی ایران می باشد.