سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: هشتمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

کیوان خورسند – پژوهشگاه صنعت نفت
آزیتا ع حسینی – پژوهشگاه صنعت نفت
علی عباسی – پژوهشگاه صنعت نفت

چکیده:

ایزوآلکانها بدلیل داشتن عدد اکتان بالا ، درصد گوگرد پائین و نداشتن آروماتیکها جهت مصارف سوختی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند از جمله دلایل دیگر توجه به این نوع سوخت کیفیت بالای سوخت و همچنین تولید نکردن مواد آلوده کننده محیط زیست می باشد که این مسئله خصوص اً در شهرهای بزرگ حائز اهمیت می باشد . از آنجایی که هم اکنون در پالایشگاههای داخل کشور واحدی جهت ایزومریزاسیون موجود نمی باشد و تنها ، بنزین سنگین حاصل از واحد های تقطیر در جو و ایزوماکس در واحد تصفیه نفتا و سپس در واکنش تبدیل کاتالیستی ، به محصول بنزین با
درجه بهسوزی بالا تبدیل می شود ، لذا استفاده کامل و بهینه از خو راک نوع سبک ، ضرورت ایجاد واحد ایزومریزاسیون در پالایشگاهها را از اهمیت ویژه ای برخوردار ساخته است . همچنین این فرایند هن گامی که به همراه پروسسهایی که هدفشان رعایت محدودیتهای گوگرد و بنزن (Euro 2005) در بنزین می باشد بسیار سودمند بوده و از آنجا که باعث حذف سرب و کاهش مصرف MTBE می شود از اهمیت زیست محیطی قابل ملاحظه ای برخوردار است . هدف از این مطالعه در ابتدا ، بر رسی مقدماتی ظرفیتهای لازم در داخل کشور بمنظور راه اندازی این واحد و نیز بررسی انواع فرآیندهای موجود و انطباق پذیری آن در داخل کشور با منظور نمودن ملاحظات اقتصادی می باشد . به موازات آن سعی شده است به مطالعات پایه ، ترمودینامیکی ، بررسی های سینتیکی ، رفتارکاتال یستهای مختلف ، بررسی مکانیسم واکنش و نیز مکاتباتی با شرکتهای صاحب لیسانس جهت انتقال تکنولوژی پرداخته شود . پس از آن در پایلوت کاتالیست بهترین شرایط عملیاتی منطبق با انواع خوراکهای ورودی به واحد در داخل کشور ، بمنظور افزایش عدد اکتان تخمین زده شده است .