سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

امیرحسین خسروجردی – دانشکده مهندسی صنایع – دانشگاه علم و صنعت ایران
علی هادیزاده – دانشکده مهندسی صنایع – دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

امروزه شرایط رقابت جهانی به گونه ای است که سازمان ها ناچار به بهبود کیفیت، افزایش رضایت مندی مشتری، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری به صورت همزمان می باشند. افزایش قیمت محصول و رقابت شدیدی که در بازار بین محصولات وجود دارد و از طرفی پیچیده تر شدن نگرش مشتریان به محصول، انتظارات مختلف آن ها، مدیریت طرح و محصول را با معضل اساسی روبرو ساخته است. با چنین نگرشی رویکردهای زنجیره تامین و مدیریت آنها پا به عرصه وجود گذاشت. مدیریت زنجیره تامین فرآیندی است که به یکپارچه سازی فعالیت های زنجیره تامین و نیز جریان های اطلاعاتی مرتبط با آن از طریق بهبود و هماهنگ سازی فعالیت ها در زنجیره تامین تولید و عرضه محصول می پردازد. در این میان مدل SCOR، به عنوانی تکنیکی بسیار سودمند در اختیار مدیران می باشد که توانایی تبدیل اهداف و استراتژی های سازمان به برنامه های عملیاتی زنجیره تامین را خواهد داشت. این مدل برنامه های عملیاتی و شاخص های فراوانی را جهت برآورده ساختن اهداف استراتژیک سازمان در اختیار مدیران قرار خواهد داد. از سوی دیگر تکنیک AHP،‌ رویکردی مناسب جهت امتیازدهی و تعیین بهترین راه حل ها در اختیار مهندسان و مدیران زنجیره تامین می باشد.
در این مقاله پس از بررسی حوزه های مختلف موجود در زنجیره تامین،‌ به تعیین اهداف و استراتژی های پیشروی سازمان ها پرداخته شده است، سپس به کمک مدل SCOR این اهداف به راهکارها و شاخصهای عملیاتی متعددی شکسته شده اند، همچنین نقش و تاثیر مدل SCOR در ارزیابی مدیریت زنجیره تامین مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه نقش و عملکرد تکنیک AHP به عنوان یک راهکار مناسب جهت بهینه سازی و انتخاب بهترین راه حل ها مورد اشاره قرار گرفته و راهکارهایی جهت بکارگیری آن به همراه یک نمونه از تجارب موفق در این زمینه ارائه شده است.