سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنفرانس بین المللی استراتژیها و تکنیکهای حل مسئله

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

مهدیه بخشی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع
محمدصالح اولیا – دانشیار دانشکده مهندسی صنایع

چکیده:

امروزه با ظهور عصر فراصنعتی که در آن دانش و اطلاعات محور اصلی حرکت های بشری محسوب می شود، شرکت ها و سازمانها با چالشهای گوناگونی مواجه شده اند چرا که در حال حاضر مزیت رقابتی, سودآوری و رشد سازمان ها, رابطه مستقیم و تنگاتنگی با ارزش آفرینی و مشتری گرایی دارد. مدیران معمولا با شرایطی از قبیل عدم وجود سرمایه, نیاز به کاهش هزینه ها و فروش یشتر محصولات مواجه هستند و لازم است در شرایط متغیر و ناپایدار اقتصادی سازمان خود را به نحوی رهبری نمایند که قادر به پاسخگویی به تمامی چالشها باشند. در این میان راهبردهایی همانند شش سیگما با شناسایی و حذف عوامل خطا در فرایندها, می تواند نقش مهمی در توسعه و تعالی سازمانها ایفا نماید. شش سیگما با تعریف معیارهایی که نشان دهنده میزان خرابی یا نقص در فرایند می باشد، امکان مقایسه همزمان وضعیت عملکردی فرایندهای مختلف را فراهم می آورد و در تصمیم گیری در مورد محل تمرکز منابع برای عملکرد بهتر کمک می کند. اجرای متدولوژی شش سیگما تاثیرات مثبت قابل ملاحظه ای در افزایش سطح کیفیت، کاهش هزینه, و ارتقای رضایت مشتری داشته است ، با توجه به رشد روزافزون سیستمهای مبتنی بر کامپیوتر، تنوع و گستردگی مسائل در حوزه کامپیوتر نیز به سرعت رشد کرده است. به عبارت دیگر افزایش نیازهای کاربران باعث شده تا حوزه استفاده از کامپیوتر به سیستمهای بزرگ و پیچیده گسترش یابد، همچنین از آنجا که نرم افزار دارای سریعترین رشد در بازار فناوری اطلاعات می باشد, شناسایی و حذف عوامل خطا در هر یک از مراحل چرخه حیات سیستم باعث صرفه جویی زیادی در زمان و هزینه می گردد، بهمین دلیل از روشهای مختلفی جهت رفع خطا و جلوگیری از بروز ناسازگاری در سیستم استفاده می شود . با توجه به خصوصیات ویژه و خاص محصولات نرم افزاری, این مقاله به چگونگی بکارگیری شش سیگما و ابزارهای آن در چرخه تولید و توسعه نرم افزار می پردازد تا به کمک آن بتوان فرایند توسعه نرم افزار را با کمترین خطا و با توجه به نیازهای مشتریان در زمان پیش بینی شده بهبود بخشید .