سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس سالانه انجمن کامپیوتر ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

فتانه ایازی – پژوهشگر مرکز تحقیقات مخابرات ایران
فریدون شمس علیئی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده:

دانش سازمانی به عنوان یک سرمایه کلیدی، نقش حساسی در پیشبرد فعالیتهای سازمان دارد. از بین انواع دانش موجود در سازمان نیز، دانش ضمنی یا همان تجارب ناشی از فعالیتهای گذشته که در نزد افراد یک سازمان ایجاد می شود می تواند بیشترین تاثیر را در جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته داشته باشد. اما این دانش به جهت ماهیت خود از قابلیت مدیریت کمتری برخوردار است. در این مقاله سعی داریم تا با نگاهی بر روند چرخه دانش بین حافظه سازمانی و فرایندهای سازمان، یک لایه واسط متشکل از چند هستان شناسی را چنان تعریف کنیم که قابلیت انعطاف پذیری سازمان در شکل گیری گروه های کاری و نیز قابلیت استفاده بهینه از دانش ضمنی موجود در سازمان را افزایش داده و در ضمن به بازگشت تجارب به حافظه سازمانی کمک نماید.